dimecres, 26 d’abril del 2017

Les TIC en educació

PER QUÈ LES TIC EN EDUCACIÓ?
QUÈ SIGNIFICA SER DOCENT AL SEGLE XXI?
QUINES CAPACITACIONS S'ESPEREN DEL DOCENT DEL SEGLE XXI?

Les TIC són les tecnologies de la informació i la comunicació.

Hui les tecnologies -sobre tot el telèfon móvil- està al ordre del dia. Un xiquet d'ara naix amb aquestos avantatges tecnològics i haurem de tindre-ho en compte a l'hora d'educar.

La nova tecnología és un món meravellós que ofereix moltes possibilitats i si no s'aprofita ens quedem fora del context totalment aïllats.

La integració de les TIC a l'educació sembla ser un tema necessari per als educadors i administradors d'educació al món.

Recerques a nivell mundial han demostrat que les TIC poden conduir a millorar l'aprenentatge de l'estudiant i els mètodes d'enseñanza.un informe realitzat per l'Institut Nacional d'Educació Multimèdia a Japó, va demostrar que un augment en l'exposició d'estudiants a les TIC mitjançant la integració curricular d'educació té un impacte significatiu i positiu en el rendiment estudiantil, especialment en termes de "Coneixement · Comprensió" · "habilitat pràctica" i "Presentació d'habilitat" en matèries tals com a matemàtiques, ciències i estudis socials.

Les Tics ens ofereixen diversitat de recursos de suport a l'ensenyament (material didàctic, entorns virtuals, internet, blogs, wikis, webquest, fòrums, xat, missatgeries, videoconferències, i altres canals de comunicació i maneig d'informació ) desenvolupant creativitat, innovació, entorns de treball col·laboratiu, promovent l'aprenentatge significatiu, actiu i flexible.

No obstant això, podeu veure que hi ha moltes solucions de tecnologia de l'educació impartida al món que pugui causar confusió entre els educadors sobre com triar la solució TIC adequada. Anem a fer un cop d'ull als avantatges:


  • La utilització de les imatges és molt fácil i millora la memoria retentiva dels estudiants.
  • Mitjançant les TIC, els professors poden explicar fàcilment les instruccions complexes i assegurar la comprensió dels estudiants.
  • A més les classes són més interactives, agradables, millora l'asistencia a classe i la concentració dels alumnes.
  • Etc

Quant als desavantatges el pitjor és que l'educació no estiga preparada de recursos. Hi ha molts col·legis que no conten amb clases preparades per a informática -per exemple- encara que anem millorant.
I altre, és que els professors no estiguen  preparats per donar clase d'aquesta manera.

El docent del segle XXI té que fer canvis determinants en el quefer diari de l'aula i en el procés d'ensenyament-aprenentatge dels mateixos. Tot canvia, els objectius, la metodología, etc.

El professor ja no és la font del coneixement com abans, ara és un guia dels alumnes, facilitant-los l'ús dels recursos i les eines que necessiten per explorar i elaborar nous coneixements i destreses. És un mediador.

El docent necesita d'un servei de suport i assessorament, a més d'un proces de formació que conduixca a:
  • Un coneixement i domini del potencial de les tecnologies. 
  • La interacció amb la comunitat educativa i social en relació amb els desafiaments que comporta la societat del coneixement.
  • La consciència de les necessitats formatives de la societat.
  • La capacitat de planificar el desenvolupament de la seva carrera profesional.


L'era Internet exigeix canvis al món educatiu, i els professionals de l'educació tenim múltiples raons per aprofitar les noves possibilitats que proporcionen les Tics per impulsar aquest canvi cap a un nou paradigma educatiu.



Un article molt interessant és:
SALINAS, Jesús (2004). "Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria". Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC).





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada