1.FLORA I CÉFIRO. 1796. Charles Louis Didelot
2.ROBERTO
EL DIABLE. 1831.
Giacomo Meyerbeer
3.LA SÍLFIDE. 1832. Filippo Taglioni
4.LA
FILLA DEL DANUBIO. 1836. Filippo Taglioni
5.EL DIABLE COIXO.1836. Jean Coralli
6.LA
GITANA. 1838. Filippo Taglioni
7.LA SÍLFIDE. 1836. August Bournonville
8.L’OMBRA.
1839.Filippo Taglioni
9.LA TARÀNTULA. 1839. Coralli
10.LA GITANA. 1839. Joseph Mazilier
11.GISELLE. 184. Coralli i Jules Perrot
12.ÀNIMA
O LA NOIA DEL FOC.
1842. Jules Perrot
13.ONDINE.
1843. Jules Perrot
14.LA
MARAGDA. 1844. Jules Perrot
15.LA
CANTINERA. 1844. Arthur Saint-Léon
16.PAS DE QUATTRE. 1845. Jules Perrot
17.PAQUITA.
1846. Joseph Mazilier
18.EL
CORSARI. 1856. Joseph Mazilier
19.COPPELIA.
1870. Arthur Saint-Léon
D'aquesta llista ja parlàrem en altra entrada de ballets com La Sílfide i Giselle. Hui tractarem els coreògrafs amb una breu biografia que ens mostraran una miqueta més del món romàntic en la dansa.
CHARLES LOUIS DIDELOT (1767-1837)
Aquest ballarí, coreògraf i mestre suec va estudiar dansa amb el seu pare i després amb Dauberval, Vestris i Noverre. En 1801 es va establir a San Petersburgo on va reorganitzar el sistema d'ensenyament establit, va incorporar alguns elements tècnics de l'escola francesa i va insistir en la necessitat de millorar l'expressió dels ballarins. Va coreografiar unes cinquanta obres.
By Scan by NYPL - http://digitalcollections.nypl.org/items/775f5230-1138-0133-8130-58d385a7b928, Public Domain, Link
FILIPPO TAGLIONI (1777-1871)
Aquest ballarí, coreògraf i mestre suec va estudiar dansa amb el seu pare i després amb Dauberval, Vestris i Noverre. En 1801 es va establir a San Petersburgo on va reorganitzar el sistema d'ensenyament establit, va incorporar alguns elements tècnics de l'escola francesa i va insistir en la necessitat de millorar l'expressió dels ballarins. Va coreografiar unes cinquanta obres.
By Scan by NYPL - http://digitalcollections.nypl.org/items/775f5230-1138-0133-8130-58d385a7b928, Public Domain, Link
FILIPPO TAGLIONI (1777-1871)
Pare de una de les ballarines més famoses del romanticisme, fou un ballarí i coreògraf italià molt important.
Va nàixer a Milà i des de els dèsset anys ja ballava en Pisa i altres ciutats d'Italia. Va treballar al Ballet Real Suec d'Estocolm on es va casar amb Sophie Karsten i van nàixer els seus fills.
Va coreografiar La Sílfide en 1832 -entre altres- però aquesta és la més important per considerar-se la inicial del ballet romàntic.
By Unknown - [1]; original painting at the Museo del Teatro in Milan, Public Domain, Link
JEAN CORALLI (1779-1854)
Ballarí i coreògraf francés fou mestre del Teatre de la Porta de San Martí de Paris i de l'Òpera a la que es va incorporar a 1831. Està reconegut com un dels brillants del romanticisme per la seva colaboració en Giselle.
By Auguste-Henri-Joseph Pidoux - Bibliothèque nationale de France, Public Domain, Link
JOSEPH MAZILIER (1797-1868)
Ballarí, coreògraf i mestre francés que va debutar a Burdeos i va ingresar a l'Òpera de Paris en 1830. El seu reconeixement històric es deu al seu ballet El Corsari, el més conegut però va ser el coreògraf d'altres com Paquita i La gitana.
Public Domain, Link
JULES PERROT (1810-1892)
Ballarí, coreògraf i mestre francés, després d'estudiar amb Auguste Vestris, va debutar a París l'any de 1830. Va participar al costat de Marie Taglioni fins a 1835. Una disputa contractual va fer que deixara l'Òpera de Paris anant-se a una gira per Europa. Va fer la coreografia de diversos ballets per Carlotta Grisi, la seva parella sentimental.
Va estar a Londres des de 1842 fins a 1848 i a Sant Petersburg des d'aquest mateix any fins a 1858, treballant com a ballarí i mestre de dansa. Va dedicar la resta de la seva vida a fer classes en l'Òpera de París.
Va estar a Londres des de 1842 fins a 1848 i a Sant Petersburg des d'aquest mateix any fins a 1858, treballant com a ballarí i mestre de dansa. Va dedicar la resta de la seva vida a fer classes en l'Òpera de París.
Public Domain, Link
ARTHUR SAINT-LÉON ( 1821-1870)
Ballarí, coreògraf i mestre francés va debutar en 1835 a Múnich. Artista multifacètic (era també músic i va publicar un sistema de notació en 1852) va coreografiar el seu primer ballet en 1843, interpretat per la seva pareja sentimental Fanny Cerrito. És més conegut per ésser el creador de Coppelia.
Fou contractat pel Teatre Imperial de San Petersburg, on va rellevar a Perrot.
Ballarí, coreògraf i mestre francés va debutar en 1835 a Múnich. Artista multifacètic (era també músic i va publicar un sistema de notació en 1852) va coreografiar el seu primer ballet en 1843, interpretat per la seva pareja sentimental Fanny Cerrito. És més conegut per ésser el creador de Coppelia.
Fou contractat pel Teatre Imperial de San Petersburg, on va rellevar a Perrot.
Public Domain, Link
Aquesta ha sigut una breu relació d'obres i coreògrafs més representatius. Més endavant ampliarem.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada